2012. szeptember 27., csütörtök

A logó


Gyakran hallom még a marketing szakmában dolgozók szájából is a logó szót lógónak ejteni. Természetes jelenség a beszélni tanuló gyerekeknél is, hogy az általuk nem ismert szót behelyettesítik általuk már ismert, hasonló hangzású szóval.

Kedvenc példám: Gedeon bácsi, a nők bányába, trallala… (köszi Varga Bogi!)
Természetesen, ha nagyon akarok, tudok logikát felfedezni a lógó kiejtés mögött, hiszen sok terméken „lógó” címke jelöli annak különböző tulajdonságait, identitását.  Ráaggathatunk, lógathatunk, logózhatunk feliratokat  termékekre, amelyek miatt azokat drágábban lehet eladni. Ez a márkázás. (nem csak ez, persze)
Maradjunk annyiban, hogy a logó az logó, nem magyar az eredete, hanem egy ógörög szó. „A "logosz" az észlelt törvényszerűségeket fogalommá formálja és a világegyetemet működteti.” Hoppá! Ezen el lehet gondolkodni és a magunk javára fordítani.
Talán túlzás törvényszerűségként értelmezni a logót, de valóban észlelt, hiszen látható. Hat az egyik érzékszervünkre, így akár irracionális döntések meghozatalában is szerepet játszhat.
Mennyire fontos, hogy a logó úgy legyen megalkotva, hogy valódi, megkülönböztető jelképévé, tudatalatti emlékeztetőjévé váljon vállalatnak, terméknek. Ebbe a jelképbe fog sűrűsödni mindaz a múltbéli tapasztalat, amely addig a fogyasztót a márkával kapcsolatban érte. Emlékezteti az ügyfeleket, vásárlókat, a vállalat velük szembeni magatartására, termékei, szolgáltatásai jellemzőire és az ezek által felidézett pozitív vagy negatív érzelmekre. A logó mögött tehát valóban kialakul egy fogalom, amely már nem azonos a farmernadrággal, golyóstollal, épülettel, mosóporral. Ha nem alakul ki a „fogalom” a tárgyak körül, akkor a márkát nem - vagy sikertelenül - építették, azaz nem működik a világegyeteme.
Nem fogom most felmondani a marketing tankönyvek márkáról, márkázásról szóló fejezetét, hiszen itt most csak a logó kapcsán szólok erről a témáról.
A logó szerepe kiemelten fontos azoknál a termékeknél, amelyek nem materializálódnak. Például, mint nemrég megtudtam az IBM már nem gyárt PC-ket, hanem csak software-eket, megoldásokat szállít, így nincs mire ráaggatni a logót. Az ilyen, nem materiális termékek esetében tehát különösen fontos a logó és annak „hordozója”, azaz a termék – reklámajándék – amin a logót elhelyezték, hiszen ezek az egyedüli tárgyak, amelyek megfoghatóak a márka „nevében”.
Ebben az esetben belátjuk, hogy a logó létfontosságú dolog, annak kivitelezése a tárgyon létkérdés, a reklámajándék megválasztása pedig nagy körültekintést igényel, hiszen minősége nem állhat ellentétben a cég által nyújtott szolgáltatásokkal, támogatnia kell a fogalom erősödését.
De miért lenne ez kevésbé fontos azon a cégek esetében, amelyek termékei megfoghatóak? Talán ebben az esetben megengedhetik maguknak, hogy a kemény munkával felépített brand-jüket rombolja egy nem szépen kivitelezett hímzés vagy túlságosan nagy/kicsi logó?
Költői a kérdés, megválaszolást nem igényel.
A téma pedig kimeríthetetlen, tehát irány pizzát enni a kollégákkal.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése