Gyakran hallom még a marketing szakmában dolgozók szájából is a logó szót lógónak ejteni. Természetes jelenség a beszélni tanuló gyerekeknél is, hogy az általuk nem ismert szót behelyettesítik általuk már ismert, hasonló hangzású szóval.
Kedvenc
példám: Gedeon bácsi, a nők bányába, trallala… (köszi Varga Bogi!)
Természetesen,
ha nagyon akarok, tudok logikát felfedezni a lógó kiejtés mögött, hiszen sok
terméken „lógó” címke jelöli annak különböző tulajdonságait, identitását. Ráaggathatunk, lógathatunk, logózhatunk feliratokat
termékekre, amelyek miatt azokat
drágábban lehet eladni. Ez a márkázás. (nem csak ez, persze)
Maradjunk
annyiban, hogy a logó az logó, nem magyar az eredete, hanem egy ógörög szó. „A "logosz" az észlelt
törvényszerűségeket fogalommá formálja és a világegyetemet működteti.”
Hoppá! Ezen el lehet gondolkodni és a magunk javára fordítani.
Talán túlzás törvényszerűségként értelmezni a logót,
de valóban észlelt, hiszen látható. Hat az egyik érzékszervünkre, így akár
irracionális döntések meghozatalában is szerepet játszhat.
Mennyire fontos, hogy a logó úgy legyen megalkotva,
hogy valódi, megkülönböztető jelképévé, tudatalatti emlékeztetőjévé váljon
vállalatnak, terméknek. Ebbe a jelképbe fog sűrűsödni mindaz a múltbéli
tapasztalat, amely addig a fogyasztót a márkával kapcsolatban érte. Emlékezteti
az ügyfeleket, vásárlókat, a vállalat velük szembeni magatartására, termékei,
szolgáltatásai jellemzőire és az ezek által felidézett pozitív vagy negatív
érzelmekre. A logó mögött tehát valóban kialakul egy fogalom, amely már nem
azonos a farmernadrággal, golyóstollal, épülettel, mosóporral. Ha nem alakul ki
a „fogalom” a tárgyak körül, akkor a márkát nem - vagy sikertelenül -
építették, azaz nem működik a világegyeteme.
Nem fogom most felmondani a marketing tankönyvek
márkáról, márkázásról szóló fejezetét, hiszen itt most csak a logó kapcsán
szólok erről a témáról.
A logó szerepe kiemelten fontos azoknál a termékeknél,
amelyek nem materializálódnak. Például, mint nemrég megtudtam az IBM már nem
gyárt PC-ket, hanem csak software-eket, megoldásokat szállít, így nincs mire
ráaggatni a logót. Az ilyen, nem materiális termékek esetében tehát különösen
fontos a logó és annak „hordozója”, azaz a termék – reklámajándék – amin a logót
elhelyezték, hiszen ezek az egyedüli tárgyak, amelyek megfoghatóak a márka „nevében”.
Ebben az esetben belátjuk, hogy a logó létfontosságú
dolog, annak kivitelezése a tárgyon létkérdés, a reklámajándék megválasztása
pedig nagy körültekintést igényel, hiszen minősége nem állhat ellentétben a cég
által nyújtott szolgáltatásokkal, támogatnia kell a fogalom erősödését.
De miért lenne ez kevésbé fontos azon a cégek
esetében, amelyek termékei megfoghatóak? Talán ebben az esetben megengedhetik
maguknak, hogy a kemény munkával felépített brand-jüket rombolja egy nem szépen
kivitelezett hímzés vagy túlságosan nagy/kicsi logó?
Költői a kérdés, megválaszolást nem igényel.
A téma pedig kimeríthetetlen, tehát irány pizzát enni
a kollégákkal.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése