2012. szeptember 13., csütörtök

Az üzleti kapcsolatok ápolása - üzleti ajándék

Ön ebben az évben is sokat dolgozott azon, hogy jó üzleti kapcsolatokat alakítson ki és azokat sikeres együttműködéssé formálja. A Karácsonyi ünnepek jó alkalmat nyújtanak arra, hogy köszönetet mondjon partnereinek az idei évben nyújtott teljesítményükért. Az év végén, illetve Karácsonykor átadott ajándék hagyomány az üzleti életben, és az erre eddig nem áldozó vállalkozások is egyre inkább felismerik azt, hogy milyen nagy jelentősége van az efféle gesztusnak. A nyári időszakban köszönetképpen átadott üzleti ajándék javítja az Ön és vállalkozása jó üzleti hírnevét, miközben nagyrabecsülését és elismerését fejezheti ki partnereinek, ügyfeleinek, illetve vevőinek - mindez kedvezően befolyásolja üzleti kapcsolatait, jelentős mértékben hozzájárulva ezzel jövőbeni üzleti sikereihez. Most tanácsainkkal segítjük Önt üzleti kapcsolatai ápolásában.

Mielőtt üzleti ajándék után nézne, az alábbiakban felsorolt szempontokat érdemes figyelembe vennie:

1.
Csak akkor adjon ajándékot, ha üzleti kapcsolatban van a másik vállalkozással. Amennyiben éppen alkufolyamatban van vagy egy lehetséges szerződéskötésről folytat tárgyalásokat a másik féllel, az ajándék könnyen megvesztegetésként vagy nyomásgyakorló eszközként értelmezhető.
2.
Az Ön és ügyfele között lévő kapcsolat döntő fontosságú az ajándékozási döntés meghozatalában. Amennyiben ügyfele tartózkodó, zárkózott és nem különösebben barátságos, semmiképpen se remélje azt, hogy az ajándék változni fog a hozzáállásán.
3.
Amennyiben Ön a másik vállalkozás több munkatársával is kapcsolatban áll, az ajándék inkább olyan legyen, ami az irodában több ember között is könnyedén szétosztható. Ilyen ajándék lehet például egy doboz bonbon vagy egy ajándékkosár.
4.
Ha az Ön által adni kívánt ajándék személyesen egy bizonyos embernek szól, akkor próbáljon üzleti partnere érdeklődési körének vagy hobbijának megfelelő ajándékot választani. Figyeljen arra, hogy az ajándék ne legyen tolakodóan személyes vagy félreérthető, különösen, ha a másik nem képviselőjének szeretne kedveskedni.
5.
Ügyeljen arra, hogy az ajándék felületén esetlegesen feltüntetett céglogo diszkrét legyen, és az ajándék semmikképpen se keltse reklámajándék benyomását. Semmilyen logót se helyezzen el az ajándékon, ha azt szeretné érzékeltetni, hogy az ajándék személyesen Öntől származik.
6.
Az ajándékot lehetőség szerint személyesen adja át. Ha ezt valamilyen okból nem teheti meg, az ajándék mellé feltétlenül mellékeljen egy kézzel írott köszönőlevelet és bizonyosodjon meg arról, hogy az ajándék sértetlenül eljut a címzetthez.
7.
A nagy, illetve multinacionális vállalatok szabályokban rögzítik a cég és munkatársai számára az ajándék tárgyakhoz való hozzáállást. Ha teheti előzetesen tájékozódjon a másik vállalkozás ajándék, ill. ajándékozási politikájáról.
8.
Amennyiben kétsége van az ajándék szükségességét illetően, vagy nehezen tudja felmérni, hogy a megajándékozott hogyan értelmezi majd ajándékát, inkább ne küldjön ajándékot. A szükségtelen vagy félreértelmezhető ajándék esetleg ronthat az üzleti kapcsolaton, de semmi esetre sem szolgálja annak erősödését. Ilyen esetben ajándék helyett küldjön inkább egy kedves képeslapot vagy üdvözlőkártyát, melyen személyes üzenetben fejezheti ki köszönetét üzleti partnerének, ügyfelének, illetve vásárlójának.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése