2013. április 10., szerda

Az ajándék motivátor




Cégvezetők, marketingesek, PR-osok figyelmébe!

Sok vezető nem tartja eléggé hatékonynak a munkahelyi ajándékozásra fordított befektetést. A munkavállalók is szívesebben látnák az ajándék értékét prémiumként, bónuszként kifizetve. Azonban a cégek vezetőinek, marketingeseinek, PR szakembereinek tisztában kell lenniük az ajándék valós motiváló szerepével.

Nobel Laureate George Akerlof (a viselkedési közgazdaságtan úttörője) kutatása bizonyítja, hogy a munkáltató ajándékozási gesztusa a dolgozók részéről nagyobb erőfeszítést, mélyebb lojalitást váltott ki akkor is, ha csak egy hasznos bicska vagy egy szép képkeret volt az ajándék. Német és svájci kutatók azt találták, hogy az ajándék rövidtávon sokkal inkább motiváló, mint a váratlan készpénzes bónusz.
A kutatást egy német egyetem könyvtárában végezték katalogizálási munkára jelentkezett egyetemisták körében. A munkára jelentkezett fiatalok egy részének a meghirdetett fizetségen fölül 20% bónuszt ígértek, másik felüknek pedig egy szépen csomagolt vizes palackot, melynek értéke megegyezett a 20% bónusszal Az árcédulát a terméken hagyták, hogy elkerüljék az értékének a túlbecsülését. A harmadik csoport az előre meghirdetett alap órabérért dolgozott. Az eredmény azt mutatta, hogy a pénzbeli juttatásban részesülők teljesítménye nem változott, míg az ajándékot kapók teljesítménye 25% jobbnak bizonyult. A teljesítménynövekedés nem annak volt köszönhető, hogy különösebben tetszett volna a diákoknak a vizespalack, hiszen egy tesztkísérlet során, amikor fennállt a választás lehetősége a pénz és az ajándék között a résztvevők 80%-a készpénzt választotta, azonban így is azonos mértékben növekedett a teljesítmény. A tény, hogy felajánlottak egy ajándékot, hogy nem egyszerűen zsebbe nyúltak a foglalkoztatók, hanem törődtek a dolgozókkal, máris azonnali jobb eredményhez vezetett. 
A kísérletből levont következtetéseknek természetesen megvannak a korlátai. Nehéz elképzelni, hogy egy magas beosztású bankár keményebben dolgozna egy rózsaszín Cadillec-ért, mint 7-8 számjegyű bónuszért. A pénz motiváló hatása emelkedik, amikor a tétek nőnek és valószínűleg a személyre, társadalmi státuszra lebontott, célzott ajándékok működnek a legjobb motivátorként. Ezek jelzik leginkább azt, hogy valóban számít az ajándékozott személye a munkáltatónak. Az átlagos munkavállalók számára a kedvesség legapróbb gesztusa is azt jelzi, hogy részei egy szervezetnek, hogy törődnek a sorsukkal. Ez képviseli a legnagyobb motiváló erőt és jelenti a jobb teljesítményt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése